aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Linda Breed - WaarBenJij.nu aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Linda Breed - WaarBenJij.nu

aankomst en eerste dag

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 September 2010 | Indonesië, Bandung

Hallo allemaal,

We zijn onderhand veilig aangekomen in Indonesië. We hebben een goede vlucht gehad alleen het eten tijdens de vlucht was niet zo lekker. Allemaal aparte dingen en daar houd ik niet zo van… (word nog wat de komende tijd in Indonesië). Tijdens de tussenstop in Kuala lumpur mochten we even het vliegtuig uit, waardoor we bijna te laat waren maar gelukkig nog wel mee mochten met de vlucht. Op Jakarta aangekomen werden we opgehaald en naar het huis gebracht. Tussendoor zijn we nog bij de Hollandse bakker geweest en naar een grote winkel. Thuis aangekomen kwamen we erachter dat het water het niet deed, alles vies was (lees: doden kakkerlakken op de grond) en dat het internet het niet deed. Gelukkig is dat nu allemaal opgelost, alleen blijkt het hier normaal te zijn dat er ’s avonds geen water is.

Op de volgende dag werden we om 7.00 opgehaald om op de upi (universiteit) te gaan douche, aangezien we dat in het huis niet konden. Vervolgens zijn we gaan ontbijten, het voorstel was er om typisch Indonesisch te gaan eten en dan ook lekker heet. Dus wij hebben er voor gekozen om dat niet te gaan doen en bij de mac te gaan ontbijten. Daar zijn we de ochtend begonnen met patatjes.. Een goed begin van onze ochtend en een goed begin van ons Indonesië avontuur. Nadat we daar hadden gegeten zijn we met de auto naar een vulkaan gereden. Daar hebben we wat rondgelopen en zijn we vooral veel op de foto geweest met alle mensen daar. Het voelde echt even of we beroemd waren.. Maarja wat wil je daar met een lange Jeroen, een blonde Jorine, een donker harige Karlijn en een roodharige mij. Na een tijdje werd het vervelend. De vulkaan zelf was mooi. We hebben daar nog een typisch Indonesisch drankje gedronken, deze vonden we echter allemaal niet lekker. Het was iets met kokos, en melk en nog wat erdoorheen. Vervolgens hebben we nog een maïskolf gegeten, deze was wel erg lekker alleen jammer dat er aangebrande stukken opzaten die wat minder smaakten. Daarna zijn we in de auto gestapt en naar een krater gegaan. Hier hebben we eitjes gekookt en met onze voeten in het heten water gezeten. Om bij de krater te komen moesten we eerst een aardig stuk omlaag lopen door de jungle.
Daarna zijn we naar een restaurantje gereden en hebben we daar typisch Indonesische lunch gehad. We kregen allemaal een bord met van alles daarop. Het ene was wel lekker en het andere niet. Ik vond vooral de vis erg lekker. Het drinken uit een kokosnoot en die zo opeten vind ik geen aanrader. Na het eten zijn we doorgereden naar een park. Hier wilden ze gaan zwemmen, maar doordat dit bij ons niet duidelijk was doorgegeven hadden wij geen zwemkleding meegenomen. Daarom hebben we daar allemaal in een apart hokje een bad genomen. In het bad was speciaal water dat vanuit een krater daar was gekomen. Dat water was 42 graden, lekker warm dus.
Als laatste zijn we die dag naar een restaurant gereden waar we samen hebben gegeten met de leraren van de calo, de upi en met de buddy’s. Het was een erg mooi restaurant. Het is gebouwd over een riviertje heen, waar allemaal watervallen in zitten. We aten daar niet aan een normale tafel, maar een tafel op de grond met om een heen een soort hemel van een hemelbed. Ook daar kregen we van alles voorgeschoteld. En het was dan ook erg lekker.
Doordat het water in ons huis het nog steeds niet deed, moesten wij van de leraren van de upi ergens anders slapen. Dus zijn we eerst naar een hotel gereden. Hier konden we niet slapen, dus hadden we besloten om in het hotel van de leraren te slapen. Zij hadden allemaal een eigen kamer, dus nu sliep iedereen met zijn 2e op een kamer.

Het ontbijt wat we de volgende ochtend kregen was erg lekker. Daarna zijn we opgesplitst, samen met Jeroen, 2 leraren van de calo en 1 van de upi zijn we naar 2 speciaal onderwijsscholen geweest.
De eerste school was een school met verstandelijk beperkte kinderen. Dit was een grote school met een mooi binnenplein om de gymlessen te kunnen geven. Dit plein bestaat uit zowel een grasveld als een stenen overdekt stuk.
De tweede school was nog niet begonnen. Deze school bestaat ook uit verstandelijk beperkten. Deze school is wel een stuk kleiner bestaande uit 40 leerlingen. Deze school zit bij een ander project. Hier zitten ook nog wat therapeuten zoals logopedie, fysiotherapie, maar ook een dokter. Ze geven daar hulp aan mensen die bij hun kind merken dat ze achter lopen in de ontwikkeling.

Na de scholen zijn we met de allemaal uit lunch geweest. Daarna zijn we naar huis gebracht. Daar is het water gemaakt, het internet gemaakt en hebben we het huis schoongemaakt. ’s Avonds zijn we zelf uit eten gegaan in een klein tentje, maar wel erg lekker. Daarna kwamen we erachter dat we alleen ’s ochtends water hebben in het huis.

De volgende ochtend (dinsdag) werden we opgehaald door de buddy’s en zijn we weer naar 2 scholen geweest.
De eerste school was een blinden school, waar ook een aantal verstandelijk beperkten van een andere locatie mee komen doen. De groepen zullen er klein zijn (ongeveer 10 leerlingen).
De tweede school daar waren we op de maandag ook geweest, alleen nu hebben we een gesprek gehad met alle leraren bij elkaar.

Vervolgens zijn we weer met zijn alle gaan lunchen en hebben we geholpen bij een circus cursus voor de leraren van de UPI gegeven door de leraren van de calo. Daarna zijn we naar huis gebracht.

Het is hier dus erg leuk!! En ik ben al een beetje verbrand..

Dikke kuss Lin

• 21 September 2010 - 12:45

Koen Postma:

Hoi Linda! Leuk om even wat te horen, en zo te horen heb je het al behoorlijk naar je zin! Je maakt natuurlijk wel lange dagen of niet? En het is nu nog even wennen allemaal?

Veel plezier de komende dagen!

• 21 September 2010 - 13:31

Annieke:

Klinkt erg gaaf!!! Leuk om te lezen :-)

• 21 September 2010 - 15:31

Paps:

Goh Lin, Klinkt alemaal erg leuk.Alleen dat eten Hé.Wie weet ga je dat nog lekker vinden en wil je niets anders.

Groetjes Paps en Mams

• 21 September 2010 - 15:37

Milou:

He super om te lezen hoe jullie het hebben. Er zitten ook andere scholen bij dan wij zijn geweest volgens mij...
    Hebben jullie buiten, vlak voor bij het hek de kraan ook open gedraait? Want dat is de hoofdkraan voor het water.. ;) Wij hadden wel de hele tijd water dag/nacht, maar dat hadden we afgesloten omdat de douche afgebroken was en het water maar door bleef stromen. Maar dat hebben we doorgegeven aan de organisatie die voor het huis zorgt en die zouden het fixen...
    Doe Bambang, Danu, Agus en de buddy's (Lubay, Wily, Yuga en Nasrul) de groetjes van me!! Have fun!!

• 21 September 2010 - 18:43

Liane:

Lekker hoor patat ochtends ;),, maar je moet wat :D

Heel veel succes en fun daar

• 21 September 2010 - 19:59

Sonia Postma:

hoi Linda, wat ontzettend gaaf allemaal! Fijn om te lezen dat je het heel erg leuk hebt daar.Je voelt je dan toch een beetje beroemd met je ´buddy´s ´aan je zijde? Het zal best wel vermoeiend zijn vooral de eerste week zoveel nieuwe indrukken en het wennen aan de warmte, het eten en het ritme is daar misschien ook weer anders. Geniet er van en veel succes met de stage.Heel veel groetjes uit het verre RAALTE en tot gauw,kusjes ,
    Bart, Koen,Marcel en Sonia

PS.Wouter had me vandaag 21 sept. net verteld over je reisverslag (dus waren we heel erg benieuwd) en het is echt heel fijn om dit allemaal te lezen!!
    Doeiiiiii !!!!!!!!!!!!!

• 21 September 2010 - 21:55

Kevin:

Hey, klinkt als dat je je draai een beetje aan het vinden bent. Alleen het eten is wennen hé :P, lekker heet allemaal. Have fun in ieder geval en hoop dat je het werken leuk gaat vinden :d
    x

• 22 September 2010 - 06:42

Lois:

Lin!
    leuk om je verhaal te lezen! zo te lezen heb je al weer heel wat meegemaakt!
    Succes op je stageschool!

• 22 September 2010 - 15:50

Gertie Reijntjes:

Hoi Linda,

Leuk om ook jouw verhaal te lezen! Ik begrijp dat Jeroen en jij samen gaan werken. Een hele goede tijd in Bandung!

• 22 September 2010 - 20:35

Jeannette:

Hoi Linda, wat leuk dat we mee kunnen genieten van jouw verre avontuur. Grappig om te lezen en je schrijft erg leuk.
    En dat eten he? Dat is wel wat anders dan de sperciebonen van je mamsje.
    Geniet maar van deze heel bijzondere tijd. Lieve groetjes Jeannette en Gerard

• 24 September 2010 - 09:15

Nicole:

Linnepin !!
    Wat een goede verhalen!
    Echt super dat jullie het zo naar je zin hebt !!
    Lekker genieten nog van wat op je pad komt. Daar hoort ook wel een beetje het Indonesiese eten bij hoor ! ;)
    Ik heb gister mijn ticket geboekt en ik vertrek 25 januari. Dus mooi nog 10 dagen de kans om elkaar nog even te meeten als je terug bent !!
    Ik hou je in de gaten !

Liefs Xx Nicole