the last part of Asia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Linda Breed - WaarBenJij.nu the last part of Asia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Linda Breed - WaarBenJij.nu

the last part of Asia

Door: Linda breed

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 Juni 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve vriendjes,

Ik zit op dit moment op het vliegveld van Kuala lumpur en zal zo naar Melbourne vertekken. Maar daarvoor schrijf ik nog even een berichtje naar jullie over wat ik na Cambodja heb meegemaakt.

Vanaf Cambodja ben ik samen met Johan (een spanjaard) richting Laos gegaan de grensovergang was nog wel even een dingetje. Aangezien de mensen die je paspoort moeten stempelen, geld willen voor de stempels. Maar dit geld gaat bij hun hun eigen zak in. Dus is het de kunst om duidelijk aan hun te maken dat je niet gaat betalen en wel de stempel krijgt. En dat kan nog weleens lastig zijn. Gelukkig wisten we ze aan beide kanten van de grens om te praten en konden we dus nog door met de bus. Later hoorde we dat er na ons een stug duits koppel was, die echt niet gingen betalen en dus daardoor hun bus miste. Tja dan sta je daar dus op de grens in de middle of nowhere. Hoe het met hun is afgelopen, dat weet ik niet.

Na de grens werden we met de bus in de middle of nowhere afgezet en werd ons verteld dat we even 10km moesten lopen naar de boot. En natuurlijk verscheen er op dat moment een tuktuk die ons wel wildr brengen, maar hij wilde de hoofdprijs hebben voor de rit. Dus besloten we om te gaan lopen en te kijken of we konden liften. En natuurlijk lukte dat en belande we in de achterbak van een truck. Vervolgens hebben we de boot gepakt naar Don Det. Don det is 1 van de 4000 eilanden. We vonden een hutje om in te slapen, met op het balkon 2 hangmatten, vanuit daar konden we de prachtige zonsondergang zien! Echt super mooi!

De volgende dag zijn we gaan kanoën. Hierbij zat ik samen met Johan in een boot, verder gingen er 4 meiden mee en nog 2 mannen. De mannen zaten samen in een boot en de meiden 2 aan 2 met in beide boten een gids. En dat was maar goed ook, want die meiden deden echt helemaal niets! En aangezien de rivier niet mega snel was, kwamen zij dus maar heel traag vooruit. Tussendoor was de natuur erg mooi. We zijn tussendoor de boot uitgeweest om een waterval te zien. Eenmaal op het eindpunt werden we met een busje opgehaald en zijn we nog naar de grootste waterval van de Mekong geweest. Een mooie waterval. Daarna werden we doorgereden naar het eindpunt, vanwaar we nog even naar ons eiland moesten peddelen. Een erg leuke dag!

De volgende dag heb ik een relaxt dagje gehouden en de dag erna ben ik samen met Johan, een nederlander en een hongaarse over het eiland gaan fietsen. Dat was gezellig en leuk.

De dag erna was het alweer tijd om Don det te verlaten en door te reizen naar Pakse. Onderweg in de bus kwamen we Maciej (een pool) tegen. En hij was hetzelfde van plan als wij. Want we wilde allemaal in Pakse een meerdaagse tocht gaan maken met de scooter. Dus zijn we de dag erna met zijn 3e vertrokken. Die dag hebben we een mooie waterval bekeken en daarna zijn we naar een koffieplantage gegaan. Hier hebben de mannen koffie gedronken. Vervolgens zijn we doorgereden naar het volgende dorp om daar een slaapplek te vinden. Hier vonden we een bunglow aan het water. Vervolgens zou het mogelijk zijn om mee te helpen met het badderen van de olifanten, maarja er was nergens een olifant te bekennen dus dit hebben we gemist. Geukkig hoorde we van andere mensen dat zij het ook niet konden vinden.

De volgende dag hebben we eerst uitgeslapen en zijn we vervolgens naar een waterval gereden en door naar het volgende dorp. In dit dorp bleek maar 1 guesthouse te zijn en die zat vol. Gelukkig had eigenaar wel een plek waar we konden slapen. Dit was nogal een bijzondere plek en is lastig uit te leggen hoe het eruit zag. Maar het had geen deur, dus iedereen kon zo binnenkomen lopen. En 's ochtends bleek dat het naast de werkplaats lag van de eigenaar. Dus werden we redelijk vroeg wakker gemaakt. De avond daar was overgens ook nog wat. We wilde namelijk gaan eten en daarvoor hadden we iets van een restaurant nodig, dus de eigenaar had gezegd waar restaurants zaten. Dus daar waren we naartoe gelopen, maar geen restaurants te bekennen. We konden alleen een plek vinden waar ze chips en koekjes hadden. Dus uiteindelijk besloten om daar maar wat eten te halen en dat was dus ons avond eten. Gelukkig was ik niet heel erg hongerig.

De volgende dag zijn we doorgereden naar 1 van de mooiere watervallen. Hiervoor moesten we een erg stijl en modderig pad naar beneden lopen. En je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Ik ben natuurlijk uitgegleden en kreeg vervolgens een lading modder en aarde over me heen. Gelukkig bestaan watervallen uit water en heb ik mezelf schoon kunnen maken. Verder heb ik dus niet echt van deze waterval kunnen genieten. Erna zijn we doorgereden naar het volgende dorp en hebben we daar geslapen.

De volgende ochtend zijn we eerst nog naar 2 watervallen gegaan. Bij de 2e kregen we eenharde regenbui op onze hoofd, maar gelukkig waren er rotsen waar we onder konden zitten en droog bleven. Daarna zijn we doorgereden naar Champasak. Om hier te komen, moesten we de rivier over. Dus gingen we met de scooters op een klein houten bootje naar de overkant. Daar was het even wat gedoe, want Johan wilde die avond terug in Pakse zijn. Maar Maciej en ik hadden al bedacht dat als we laat in Champasak waren we daar wel konden slapen. En natuurlijk waren we pas laat in Champasak. Dus gingen Maciej en ik opzoek naar een guesthouse en ging Johan snel naar de tempel en daarna terug naar Pakse. De dag erna kwamen Maciej en ik erachter dat toen Johan bij de tempel kwam, deze al dicht was.

De volgende ochtend wilde Maciej en ik de zonsopkomst bij de tempel zien. Echter toen de wekker ging hoorde we het regenen, dus er zou geen zonsopkomst zijn. En we hebben ons dus heerlijk omgedraait en verder geslapen. Eenmaal echt wakker zijn we de tempel gaan bekijken. Een erg mooie tempel! En erna zijn we terug naar Pakse gereden.

De volgende ochtend was het tijd om afscheid te nemen van Maciej. Hij ging door naar het noorden van Laos en ik vertrok naar Thailand. Ik nam de bus naar Ubon Rachani en vanaf daar de nachttrein naar Bangkok, vervolgens de bus naar de haven en daar stak ik over naar het eiland koh chang. Dus een erg lange tocht. Wat betekende dat ik de volgende dag heerlijk heel erg weinig heb gedaan. De dag erna heb ik een skype dag gehouden. En de dag daarna heb ik een scooter gehuurd en ben ik het eiland rond gaan rijden. Het eiland is erg groot, dus ik heb het niet helemaal gezien. Maar wel ben ik naar het zuiden gereden en wilde daar naar een waterval lopen. Echter zat er een enorm spinnenweb boven het pad met een enorme spin erop. Zo'n 10cm was zijn lijf ( nee ik overdrijf niet!). Dus ik ben me omgedraait en terug gelopen. Gelukkig had ik de afgelopen tijd al genoeg watervallen gezien.

De dag erna ben ik terug gerezen naar Bangkok. Hier heb ik nog 2 dagen doorgebracht. Deze dagen heb ik geshopt en relaxt aan gedaan. Daarna ben ik doorgevlogen naar Kuala lumpur. Hier heb ik wat herinneringen opgehaald aan me reis van 2 jaar geleden. Toen was ik hier namelijk ook. Het was erg leuk om de gebouwen en alle veranderingen daar te zien. En dan komen we alweer bij nu. Op dit moment zit ik dus op het vliegveld en vlieg ik zo door naar Melbourne. Daar ga ik me laatste 2 maanden doorbrengen en dan vlieg ik erna alweer naar huis.

Op naar de winter, op naar Melbourne!

Geniet van jullie zomer! Wellicht van je vakantie!

Dikke kus!  lin

• 28 Juni 2015 - 08:29

Mama:

Hoi waterratje! Ik wist niet dat je zo van watervallen hield! Je maakt leuke dingen mee en ontmoed veel mensen. Goede ervaring en er mooi!
    liefs ma

• 28 Juni 2015 - 08:49

Bea:

Hoi lieve Lin. Wat een mooie verhalen weer!!zat er nog een vlam tussen bij die mannen? Wordt t linda de spanjaard of linda de pool.?? Veel plezier in winter wonderland in australie. Dikke kus.

• 28 Juni 2015 - 12:48

Jorine:

Erg leuk om je verhalen te lezen Lin! Je beleeft er van alles, tof! Have fun met je nieuwe avontuur in Australië!

• 28 Juni 2015 - 13:27

Esther:

Klinkt erg leuk lin!! Nu op naar australie een mooi nieuw avontuur!! En dan op naar huis! Geniet nog even van het reizen daar!!xx van ons

• 28 Juni 2015 - 15:10

Daan:

Hey Linda! Klinkt echt super gaaf wat je allemaal mee maakt! Ik wist niet dat jij in de modder spelen zo leuk vindt;) Have Fun down under!

• 28 Juni 2015 - 15:38

Lieke:

Yes, op naar Australië!! Gaaf hoor! Ben benieuwd wat je van de aussies vind na zolang tussen de Aziaten :;)

• 28 Juni 2015 - 16:30

Annieke:

Leuke verhalen weer hoor! :-) have fun in Australië!!!

• 28 Juni 2015 - 23:09

Ida:

Bikkel!! Have a good time Down under!! Groetjes Ida

• 29 Juni 2015 - 10:58

Jeanet:

Wat een verhaal weer zeg, jij maakt prachtige dingen mee onderweg, stoere meid hoor zo alleen op pad. Maar zoals ik lees kom je overal weer mensen tegen.
    Geniet nog van de laatste maanden, want de tijd gaat snel zeg.
    Groeten Jeanet

• 30 Juni 2015 - 23:38

Marion:

Hoi, Linda,
    Wat enig weer over je belevenissen te lezen. Geniet nog van de tijd en van 'down under'
    Gr. Marion

• 04 Augustus 2015 - 17:20

Sabine :

Hoi Linda,
    Je reis zit er al bijna weer op! Wat is dat snel gegaan, maar je hebt zo te lezen genoeg mooie en leuke avonturen beleeft! Geniet nog van de laatste weken en we hopen je in oktober weer in de Elf Ranken te zien en al je verhalen te horen!