solo traveling is started - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Linda Breed - WaarBenJij.nu solo traveling is started - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Linda Breed - WaarBenJij.nu

solo traveling is started

Door: linda breed

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Wat is het enorm leuk om al jullie reacties te lezen!

Na India ben ik dus naar Nepal gevlogen. Hier begon mijn reis in Kathmandu. Op het vliegveld valt het me allemaal erg mee!  men had me gewaarschuwd voor lange rijen bij de visums en ellende bij de bagage. Echter was het bij de visums erg rustig en bij de bagagebanden stonden de mensen netjes op hun koffer te wachten. Een goed begin van Nepal!

Na me te hebben geïnstalleerd in het hostel was het om de omgeving te gaan verkennen. Mega veel winkeltjes hierzo met vanalles en nogwat. Maar ik had geen zin om te gaan shoppen. Dus op naar een bezienswaardigheid. De garden of dreams werd het. Daar heb ik even heerlij geluncht en daarna ben ik het paleis gaan bekijken. Dat paleis stelde niet bepaald veel voor en is dan ook geen aanrder als je ooit naar Nepal gaat.

Eenmaal terug in me hostel vroeg Sophie (franse meid) aan mij of ik zin had om met haar mee te gaan op een trekking in Langtang. Haar vraag overviel me wat, dus heb ik haar verteld dat ik erover na zou denken en morgen vroeg met een antwoord kwam. Tussendoor wilde ik lezen over het gebied en bedenken of ik met haar mee wilde of dat ik liever naar Pokhara zou gaan.

's avonds had ik afgesproken om met Warwick (1 van de mensen van me groep uit India) te gaan eten. Daar besloten we om de volgende dag 's middags naar de apentempel te gaan en naar patan durbar square.

De volgende ochtend zag ik Sophie bij het ontbijt en hoewel ik eigenlijk nog geen besluit had genomen over wat ik wilde doen. Dacht ik: waarom toch ook niet?! Dus vertelde ik haar dat ik met haar mee ging. Het zou een tocht worden van 6 dagen, 3 dagen omhoog, 1 dag boven en 2 dagen naar beneden lopen. En morgen vertrekken we naar het beginpunt. Dus tijd om wat spullen bij elkaar te shoppen, zoals een muts, sjaal en wanten. Want ja het is winter hier, dus het zal koud worden! Helemaal bovenop de berg zal het koud zijn.

's middags heb ik samen met Warwick Kathmandu gaan bekijken. Lekker de toerist uithangen, foto's maken en rondlopen.

De volgende ochtend heel vroeg was het tijd om naar Shyaphru besi af te reizen. We zijn met een lokale bus gegaan, wat betekende dat we alle hobbels goed konden voelen en je best wel hard door de bergen kunt rijden. Een heerlijke belevenis dus! 's middags kwamen we aan in Shyaphru besi. Hier hebben we wat uitgerust, het startpunt bekeken en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Daar was de eerste wandeldag, op naar lama hotel! Om 8.00 begon de wandeling. Het lopen viel me erg mee, het pad ging langzaam omhoog en was dus totaal niet stijl. We liepen langs een rivier, deze zal ons de hele weg blijven volgen. Eenmaal aangekomen in Lama hotel was het wassen, eten en slapen. Om 7.00 lagen we in bed en de volgende ochtend km 7.00 werden we wakker (zonder wekker!). We kregen te horen dat we het moeilijkste stuk al hadden gehad en dat vandaag makkelijker zou zijn.. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk. Dus tijd voor de wandeling. Onderweg heb ik een aapje gezien en een heleboel yaks! Daarnaast waren er natuurlijk nog meer dieren, zoals de paarden, ezels en geiten van de mensen...

De wandeling ging prima en 's middags net voor Langtang zijn we gestopt bij een guesthouse. Hier waren we de enige gasten en hebben we 's avonds gezellig bij het vuur in de keuken gezeten. Deze avond was er geen keuze wat we wilde eten, we kregen dahl bath. Dat is rijst met aardappels en een sausje. Erg lekker!

De volgende dag zijn we verder gelopen naar Kyanjin Gumba. Dit was een kortere tocht, dus hebben we onze lunch daar in het dorp gehad. 's middags heb ik heerlijk in het zonnetje gezeten, terwijl Sophie heeft geprobeerd om 1 van de bergtoppen te beklimmen. Helaas kreeg ze last van de hoogte en is ze terug naar mij gelopen.

's avonds heb ik geleerd hoe backgommen moet en direct won ik alle potjes.. Dus als iemand zin heeft in een spelletje..

 

De volgende dag ben ik de berg Kyanjin ri opgelopen. Aangezien ik het pad niet kon vinden, heb ik mijn eigen pad gemaakt en ben ik boven gekomen. Eenmaal boven zag ik dat ik al hoger was dan de top en besloot ik om verder te lopen over de rug van de berg naar de volgende top (hier was wel een pad). De top heb ik helaas niet helemaal gehaald, aangezien er net onder de top nogal wat sneeuw lag en ik het niet zag zitten om daar doorheen te lopen. Maar de 5000 meter heb ik wel gehaald! En wat een machtig uitzicht had ik daar! En wat koud en winderig... Hahaha Daarna ben ik netjes over het pad teruggelopen naar het dorpje. Vlak bij het dorpje zag ik waarom ik het begin van het pad niet kon vinden. Dit was namelijk geen duidelijk begin, maar een gebied waar je eerst een heel stuk stijl omhoog moest lopen, voordat het pad begon.

De volgende dag begon onze wande,ing terug naar beneden. In 1 dag lopen zouden we al weer bij het lama hotel zijn. En dat bleek ook waar te zijn.. In lama hotel ontmoeten we een zwitser die samen met zijn 3 gidsen op pad was. 3 gidsen ja! 1 voor het vertalen, 1 echte gids en 1 als drager.. Sophie had nog een week in Nepal over en wilde eigenlijk nog naar de meren lopen. Echter had de Zwitser geprobeerd daar te wandelen, maar er lag te veel sneeuw. Door de sneeuw zou je de meren ook niet kunnen zien, dus was het geen aanrader. Uiteindelijk besloot Sophie met mij mee te lopen terug nasr Shyapru besi. De zwitser bood ons aan om met hem mee te rijden, in zijn prive busje, terug naar Kathmandu. Daar konden wij natuurlijk geen nee tegen zeggen. We spraken af dat we elkaar in Shyapru besi zouden zien en zelf naar beneden zouden lopen.

De laatste dag wandelen was aangebroken en mij kuiten begonnen aardig wat spierpijn te vertonen.. Maar ik ben gewoon doorgelopen! Tijdens het wandelen hebben we nog redelijk wat aapjes gezien en kwamen we uiteindelijk tegelijk met de Zwitser aan in Shyapru besi. Hier kozen we ervoor om naar het zelfde hotel als hun te gaan. Daar heb ik heeerlijk gedoucht! Douchen was namelijk wat lastig tijdens de gehele tocht. Een ijskoude douche konden we overal wel krijgen, maar dat is geen aanrader als je al erg koud bent en de buitentempratuur je na de douche niet opwarmt. Dus had ik alleen halverwege een douche genomen, naja douche... Ik had een emmer met warm water en die heb ik over mezelf heen gegooid. Met als effect dat me haren erna bevroren waren...

De volgende ochtend was het tijd om terug te rijden naar Kathmandu. Met het prive busje racete we door de bergen heen (ik ben blij dat ik het heb overleefd). De zwitser zei er een aantal keren iets van, maar zoder resultaat.

De volgende dag was het uitrustdag! Uitslapen mislukte, want ik was stipt om 7.00 wakker. Toch nog even blijven liggen..

Sophie had nog een week in Nepal, maar ze had alles al gezien en gedaan. Dus wilde ze haar ticket omboeken om terug naar Parijs te vliegen. Echter stond er op haar vliegticket in grote franse letters dat ze haar ticket niet om kon boeken. Maarja niet geschoten is altijd mis. Dus op naar de vliegmaatschappij en eens zien wat mogelijk is.. En ja hoor, het kon! Sophie vliegt morgen avond teug naar Parijs, dus tijd voor een feestje! Een mega grote lekkere sandwich! Daarna zijn we toch nog maar wat gaan bekijken in Kathmandu. Namelijk de plaats waar ze mensen cremeren. Vooraf werd gezegd dat je voor jezelf na moet gaan of je foto's wilt maken en zo ja of het respectvol is. Dus geen foto's gemaakt. Tijdens een ritueel dacht een toerist daar echter anders over. Waar iedereen respectvol aan de overkant van het water zat en zwijgend zat te kijken. Stond deze ene toerist met zijn neus bovenop het ritueel en met zijn mega camera maakte hij overal foto's van.. Een enorme ergernis!

 

's avonds hebben Sophie en ik afscheid van elkaar genomen door middel van een heerlijk italiaans diner met als toetje chocolade taart! De volgende ochtend vroeg vertrok ik met de bus naar Sauraha (chitwan national park).

 

Eenmaal aangekomen in Sauraha was het voor mij even uitrusten! Dus chill het dorpje bekeken en de zonsondergang boven het park bekeken. Erg mooi!

De volgende ochtend mocht ik van mezelf uitslapen, maar stipt om 7.00 was ik weer eens wakker.. Het uitslapen is me hier niet bepaald gegund... 's middags was het tijd voor een olifanten safari. Dus op de olifant met 3 chinezen (het barst hier werkelijk van de chinezen.. Volgens mij hebben zij vakantie). Tijdens de tocht hebben we veel rendieren gezien, ook van behoorlijk dichtbij! Verder veel vogels gezien. Helaas geen neushoorn...

De dag erna heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar het olifanten centrum gereden. Hier hadden ze hele schattige en speelse baby olifantjes! De 2 kleinste liepen nog geheel los, wat voor een grappige situatie zorgde. Het hek was namelijk niet geheel gesloten, dus de olifantjes konden zo naar je toe lopen. En dat deden ze ook! Dus de chinezen die er waren rende weg, op het moment dat 1 van de olifantjes doorhad dat hij bij de mensen kon komen.. En het mooiste was dat de olifant het helemaal prachtig vond om achter de weg rennende mensen aan te rennen. Wat nog meer vermaak opleverde!  hahaha

Daarna ben ik doorgefietst naar de 20.000 meren. Hier heb ik nog wat apen, vogels en rendieren gezien. Daarna ben ik terug gefietst naar Sauraha, waar ik bij de dijk werd geroepen door de gidsen. Er was een neushoorn te zien! Dus ik sprong van me fiets en ben gaan kijken! En ja hoor daar was hij dan... De neushoorn! :D

En nog meer geluk voor mij, want toen ik daar liep om te gaan dineren, heb ik een neushoorn gezien met een kleintje!  mijn dag daar kon niet meer stuk. Dus liep ik rond met een big smile!

 

De volgende ochtend was het alweer tijd om terug te gaan naar Kathmandu. En daar ben ik nu, heerlijk aan me ontbijt zittend. Vandaag word een dagje van de laatste dingen zien en dan is het morgen tijd om naar Sri lanka te vertrekken!

Een hele dikke kus vanuit Nepal!

  • 07 Februari 2015 - 08:22

    Helma:

    ik heb je verhaal met veel plezier gelezen Linda, super gaaf wat jij doet en ook erg leuk hoe je schrijft!! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Veel plezier en een goede reis!!!

  • 07 Februari 2015 - 10:08

    Bea:

    Mooie avonturen. Geniet er maar van meiss!!

  • 07 Februari 2015 - 10:16

    Jeanet:

    Hallo Linda,
    Wat een verhaal zeg, mooi om te lezen. Jij ziet heel wat onderweg en komt echt allerlei mensen tegen. Zo door blijven gaan zou ik zeggen

  • 07 Februari 2015 - 10:56

    Paps:

    Wat een mooi avontuur in Nepal, leuk geschreven Lin.
    Bijzonder dat je een neushoorn tegen komt met jong, echt gaaf.
    Ben benieuwd naar je avontuur in Sri Lanca.
    Hou het gezond, gr, Paps

  • 07 Februari 2015 - 11:16

    Marianne En Ron:

    Je bent een geboren schrijfster! Leuk om je verhalrn te lezen en voor jezelf ook leuk als reisverslag! Geniet ervan.....ik kijk uit naar je volgende verslag!

  • 07 Februari 2015 - 11:48

    Ida:

    Ha Linda,

    Wat een ervaringen en wat een bikkel ben jij! Fijn om te lezen. Veel plezier de komende tijd en tot " lezens".

    Hartelijke groeten Ida

  • 07 Februari 2015 - 12:29

    Anniek:

    Hee Lin,

    Wat heerlijk om je avontuur zo te volgen!
    Jaloeersss

    liefs, Anniek

  • 07 Februari 2015 - 13:37

    Reiniera:

    hee linda,

    leuk om te lezen hoor, wat je allemaal meemaakt.
    en wat fijn dat je een neushoorn gezien hebt!
    veel plezier in sri lanka!!

  • 07 Februari 2015 - 14:13

    Lieke :

    Oooh heerlijk om te lezen Lin! Je maakt flink wat mee zeg, gaaf! Ik zie het helemaal voor me hoe jij zelf je pad naar de berg zoekt, met bevroren haren en lekker crossen op je fietsje!
    Have fun in Sri Lanka en ik kijk alweer uit naar je volgende update!
    Xx Lieke

  • 07 Februari 2015 - 16:12

    Manouk :

    Hey lin!
    Wat een super gave dingen heb je weer meegemaakt! Echt leuk om te lezen :)
    Geniet nog van je laatste dagje daar en have fun in Sri Lanka!!
    Xxxx Manouk

  • 07 Februari 2015 - 17:57

    Mama:

    Wat heb jij toch geluk gehad met je neushoorns. Gaaf hoor. De trekking is mooi he. Knap dat je 6 dgn gelopen hebt zonder spierpijn. Veel plezier in Sri Lanka.
    Liefs Mama

  • 09 Februari 2015 - 12:31

    Dorien:

    Linda! Wat klinkt dit ontzettend mooi en leuk! Geniet er lekker van! Ben benieuwd naar volgende verhalen!
    Dorien

  • 09 Februari 2015 - 18:47

    Annieke:

    Leuk hoor om zo je verhalen te kunnen lezen :-) Wat een super toffe dingen heb je alweer mee gemaakt deze eerste maand! Have fun!!

  • 10 Februari 2015 - 15:27

    Willem:

    Top Linda,

    Op naar je volgende avontuur. Je schrijft alsof je als lezer naast jou staat, mooi.

    Groetjes en wederom, veel plezier,
    Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Linda

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 14278

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 20 September 2015

Azië en Australië

17 September 2010 - 15 Januari 2011

Bandung

Landen bezocht: