amazing vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Linda Breed - WaarBenJij.nu amazing vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Linda Breed - WaarBenJij.nu

amazing vietnam

Door: Linda breed

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Mei 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Eey lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,
 

De tijd vliegt en het is alweer tijd om Vietnam te gaan verlaten en door te reizen naar Cambodja. En dat betekend dat ik alweer over de helft van mijn reis ben! De tijd gaat snel en wat heb ik al enorm veel gezien, beleefd en veel mensen ontmoet! Maar ook mis ik Nederland, jaja ik mis jullie! Maar naast jullie ook het eten, de vaste prijzen en de gezelligheid in de kroeg.. Haha

Maar nu maar eens even over mijn reis hierzo!  ik was gebleven dat ik de 24 uurs bus ging pakken vanuit Vientiane (Laos) naar Hanoi. Dat ging niet helemaal zoals het zou moeten gaan. Ik zat namelijk bij mijn hostel te wachten op me pickup, maar dat duurde nogal lang. Dus uiteindelijk heeft de vrouw van het hostel maar gebeld naar me pickup. En toen bleek dat ze mij vergeten waren.. Dus kwam er een mannetje op een scooter aanrijden en moest ik achter op. Vervolgens reed hij als een idioot naar het busstation en werd ik daar naar de bus gebracht. Eenmaal in de bus ging de rit helemaal prima. Het was een prima bus, een andere dan ik had verwacht. Bij deze slaapbus (die ik vervolgens heel vaak ik Vietnam heb gehad) zit je op de grond met je benen recht vooruit en kun je je rugleuning bijna helemaal plat leggen, perfect om te slapen dus! En een voordeel voor mij, want ik pas precies in die stoelen. Voor lange mensen een hel, omdat ze te groot zijn. Vervolgens kwam ik dus de volgende dag 's avonds aan in Hanoi. Daar naar me hostel gegaan en gaan slapen.

 

De volgende dag heb ik de stad bekeken, een mooie stad is Hanoi. Maar ook een erg drukke stad! Hier moest ik kennis maken met het nieuwe oversteken. Je moet hier namelijk gewoon beginnen met lopen en dan rijden de scooters om je heen, maar je moet wel uitkijken voor de auto's en de bussen, die rijden namelijk gewoon door.

 

Vervolgens ben ik een trekking gaan doen in Sapa. Hier had ik erg geluk met het weer. Sapa is echt prachtig, je hebt hier hele mooie rijstvelden in de bergen! Erg mooi om te zien, daarnaast sliep ik daar een nacht in een home stay. Hier heb ik kennis gemaakt met het lekkere vietnamese eten, zowel met de noodles soepen als met de rijst. De volgende dag ben ik verder gelopen door de rijst velden. Eenmaal terug in Sapa werd het weer minder, het werd namelijk erg mistig. Die hield de volgende dagen aan, waardoor ik niet zo veel heb gedaan. Zonder uitzicht vind ik wandelen niet zo leuk.

 

Vervolgens ben ik terug naar Hanoi gegaan om bijna direct door te reizen naar Cat ba. Het was tijd om mijn ouders weer eens even een paar dagen te zien! Dus de bus en boot gepakt naar Cat ba. Daar ben ik in het dorpje eerst gaan eten. Op het moment dat ik naar het resort van me ouders wilde gaan lopen, kwam het busje met mijn ouders erin voorbij rijden. Dus zal je denken die stopt en ik kon mee met het busje, maar helaas... We konden alleen even zwaaien en daarna moest ik eraan geloven om toch naar het resort te lopen. Dus backpack op en lopen maar. Eenmaal onderweg merkte ik dat er 2 wegen waren naar het resort en dat ik het wandelpad had gekozen. En ik gedachte had ik al bedacht dat me ouders na aankomst de weg terug zouden lopen die zij met de bus hadden gehad, wat betekende dat ik ze mis ging lopen. En ja hoor dat gebeurde ook! Eenmaal bij de receptie mocht ik daar van het personeel niet meer weg, dus moest ik wachten tot me ouders terug kwamen lopen. Gelukkig duurde dat niet lang! En dus was het tijd om bij te kletsen!

Samen met me ouders heb ik heerlijk genoten van Catba. We hebben heerlijk op het strand gelegen, maar ook vanalles gedaan! Zo zijn zijn we naar een fort gelopen, hebben we een scootertocht gemaakt, zijn de berg op gelopen... Enorm leuk en gezellig was dat! Helaas was het snel om en was het toen tijd om door te gaan naar Tam coc. Daar aangekomen ben ik meteen in een roeibootje gestapt en werd ik door een vrouw geroeid tussen de rijstvelden en de bergen door. Prachtig! En het mooie was dat deze vrouw met haar voeten aan het roeien was. Dus dat moest ik natuurlijk ook even proberen.. Maar dat is echt heel lastig! Dus na heg proberen heb ik de vrouw het werk laten doen.

De volgende dag heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar wat tempels gefietst. Deze lagen boven op de heuvels en dus hadden ze een prachtig uitzicht! De volgende dag ben ik door gereisd naar phong nha. Dit is een nationaal park en hier heb je prachtige grotten! Dus ik heb hier een scooter gehuurd en ben daarmee door de jungle naar de grotten gereden. Een prachtige tocht! Met vervolgens prachtige grotten!

De volgende ochtend ben ik naar Hue vertrokken. Hier ben ik een aantal dagen gebleven, om even een beetje bij te komen. Maar ook was het handig om hier te blijven, gezien het vakantie het was in Vietnam. Dus heb ik hier rustig aan alle culturele dingen gezien. Vervolgens bleek dat er deze week ook een festival in de stad was. Hier kwam ik oo koningsdag achter. Ik had 's avonds met Vera (nederlandse meid) afgesproken om ons te laten masseren door blinde mensen. Het was even zoeken waar het was, maar het was een goede massage. Daarna zijn we wat gaan eten en op de weg terug kwamen we een kermis tegen. Daar moesten we natuurlijk even kijken en ja ook in een atractie! Dus zijn we in de zweefmolen beland! Eenmaal klaar met de kermis kwamen we de openingsceremonie van het festival tegen. En ja die moesten wij natuurlijm bekijken! Het bleek dat hij gratis was, dus dat was mooi! Eenmaal afgelopen zijn we terug gelopen over de markt. Een erg leuke avond dus!

De dag erna heb ik een fiets gehuurd en ben ik buiten de stad wat dingen gaan bekijken. Terug in de stad kwam ik het onderdeel vliegeren vsn heg festival tegen, dus ik daar gaan kijken en meteen werd ik gevraagd of ik wilde vliegeren. Vooruit! Dus ik een vlieger vast gehouden en meteen krijg ik een filmcamera op me gericht en word me verteld dat ik op tv kom. Dus daar stond ik dan met een vlieger in me handen terwijl ik geen idee had hoe vliegeren werkt. Hahaha.. Gelukkig kunnen jullie in Nederland geen vietnamese tv ontvangen.

Na het vliegeren ben ik verder gefietst naar de schaak competitie. En wat bleek het ging om levend virtnamees schaken. Dat was erg leuk om te zien!

Voor me laatste nacht in Hue moest ik van dormkamer veranderen. Dus ik me tas in een andere dorm gezet. Vervolgens wilde ik 's avonds betalen, maar het bleek dat ze mij waren vergeten op te schrijven. Dus hadden ze geen bed meer voor mij. Aangezien het vakantie was, was het al mega druk in de stad en alles volgeboekt. Bij mij in het hostel sliepen er zelfs mensen op het dakteras en benenden op de banken. Dat was ik dus echt niet van plan om te gaan doen! Nadat de vrouw van het hostel lang had gezocht waar in haar papierwerk ik was gebleven en ze mij niet kon vinden, kreeg ik een aanbod van haar. Ze bood me aan om op een matras op de grond te slapen, voor niets! Helemaal prima voor mij!

 

De volgende dag ben ik door gerezen naar Hoi an. Een prachtig plaatsje, wat mega toeristisch is. Hier heb ik het plaatsje bekeken en ben ik naar My son geweest. My son zijn oude tempels, helaas zijn deze door de oorlog bijna allemaal kapot gemaakt. Maar nog steeds was het mooi om te zien. Verder heb ik een dagje op het strand doorgebracht. En ik had weer een avond met Vera afgesproken. En ook dit keer belande we in een verrassend festival. Dit keer was het het internationle koren festival. Koren als een groep zingende mensen. En zij haden hun eindfeest op straat, dus hebben we gezellig met ze meegedanst. Daarna hebben we nog gewoon en drankje in de stad gedaan.

 

Daarna was het tijd om door te reizen naar Nha trang. Dit is de stad van de russen en dus waren die hier ook volop te vinden. In de bus ontmoette ik Anja (nederlandse meid). En vervolgens ben ik samen met haar een rondje door de stad gaan fietsen. Dit was nog een hele uitdging, aangezien het verkeer aardig druk was. Maar zoals ook met het lopen, was het nu gewoon blijven doorfietsen. Iedereen rijd netjes om je heen. Nadat we alle cultuur hadden gezien, zijn we heerlijk nog even op het strand gaan liggen!

De volgende dag ben ik door gereisd naar Dalat. Hier heb ik een dagje en mountain bike gehuurd en ben ik naar een kabelbaan gereden. Daarmee ben ik naar een mooi meer gegaan. Eenmaal terug ben ik naar het treinstation gefietst, tussendoor kwam ik erachter waarom mijn remmen aan de voorkant het niet deden. Ik miste namelijk een remblok. Gelukkig was dat me rem aan de voorkant en deed me rem aan de achterkant het wel een beetje. Helaas heb ik tussendoor wel stukjes moeten lopen, aangezien de weg dan naar beneden liep met aan het einde een kruispunt. Met deze remmen was dit iets te gevaarlijk.

Eenmaal bij het treinstation heb ik de oude treinen bekeken en ben ik terug gefietst. Een ritje met de trein duurde in totaal meer dan 3 uur, dat leek me net ffe iets te veel.

 

Vervolgens ben ik naar Mui ne gegaan. Hier ontmoette ik Anja weer. Samen met haar ben ik naar de zonsopkomst gaan kijken bij de witte zand duinen. Erg mooi! Daarna zijn we naar de rode zandduinen gegaan, naar een stroompje water waar na een korte wandeling bleek dat er prachtige zandstenen te zien waren en naar een vissershaven. In de middag hebben we bij het zwembad van het hostel gelegen! Heerlijk!

 

De volgende dag ben ik samen met Anja naar Saigon (ookwel Ho chi minh genoemd) gegaan. Daar hebben we de stad bekeken. Vervolgens hebben we een 2 daagse trip naar de mekong delta gemaakt. Hier hebben we de verschillende eilanden bekeken. Deze eilanden liggen in de rivier. Verder hebben we een drijvende markt gezien. Dezecwas erg leuk om te zien, aangezien hij totaal niet op de toeristen is gericht en ze alleen maar fruit verkopen. Dit fruit verkopen ze bijna alleen maar aan de lokale bevolking. Tussendoor hebben we in een home stay geslapen, hier moesten we met een bootje naartoe. Ze hadden erg lekker eten! Heerlijk lokaal.

Eenmaal terug in Saigon ben ik samen met Anja naar de Cu chi tunnels gegaan. Dit zijn tunnels uit de oorlog waar ze de amerikanen mee gek hebben gemaakt. Zelf ben ik natuurlijk ook even in de tunnel gegaan, ze zijn erg krap maar het was een leuke en interressante beleving! Na de tunnels hebben we ons af laten zetten bij het oorlogs museum. Dat was een interressat museum.

De dag erna was het tijd voor ontspanning! Dus op naar het waterpark! Een heerlijk dagje van de glijbanen!

En dan komen we bij vandaag. Vandaag me laatste dagje in Vietnam, morgen neem ik de bus naar Cambodja. Dit keer zal het zo'n 6 uur duren om dit land in te komen en in Phnom penh aan te komen.
 

Dat was mijn verhaal voor dit keer. Ik hoop dat julle weer met plezier hebben gelezen en ik zou het erg leuk vinden als jullie een berichtje neerzetten!

Dikke kuss lin


  • 17 Mei 2015 - 13:08

    Lieke:

    Lin! Erg leuk om te lezen weer! Wat maak je toch veel mee :) Hoop dat ik je snel even op skype kan spreken om wat 'reallife' verhalen van je te horen, ben benieuwd! Veel liefs, Lieke

  • 17 Mei 2015 - 14:16

    Ida:

    Geweldig om te lezen. Wat maak je toch veel mee!! Was inderdaad al weer even geleden. Je schrijft mooi. Kan me er wel iets bij voorstellen. Zijnje verwachtingen die je had voordat je aan de reis begon een beetje uitgekomen? Of is het toch allemaal heel anders?

    Ook leuk dat je ouders je op komen zoeken.
    Nog een paar weekjes en dan mag ik ook op vakantie. Hier om de hoek: Spanje.
    Nog een fijne tijd toegewenst!!! Ik blijf je volgen. Hartelijke groeten Ida

  • 17 Mei 2015 - 14:36

    Bea:

    Leuk lin!!!!! Veel plezier nog. Xx

  • 17 Mei 2015 - 16:46

    Ma:

    Hoi, Vietnam is mooi. Fijn je gezien te hebben. Je hebt veel gezien daar en gereisd. Geniet nog even.
    kus ma.

  • 17 Mei 2015 - 23:17

    Marion:

    Hoi Linda,
    Wat enig weer iets van je reis te lezen.lijkt me machtig wat je allemaal meemaakt . Wat leuk dat het met je ouders gelukt is . Kan me voorstellen dat het ook wat bizar is als je zo ver weg en zo'n tijd ver van Nederland bent en toch familie ontmoet. Geniet er verder nog ervan en het gaat je verder goed. Gr. Marion

  • 18 Mei 2015 - 12:08

    Annieke:

    Yeah wat klinkt dit toch super chill! Heerlijk om zo lekker vrij te zijn en overal te kunnen blijven als het leuk is. Over de helft alweer, jeetje de tijd gaat echt snel! Heel veel plezier in Cambodja! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Linda

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 14297

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 20 September 2015

Azië en Australië

17 September 2010 - 15 Januari 2011

Bandung

Landen bezocht: